skip to Main Content

Nya tider, nya kontor ­– vi hjälper dig att planera och inreda för en flexibel framtid

Många undrar hur de ska planera sina kontor ”post pandemin”. Vi på F O Peterson har lokalerna, kunskapen och erfarenheterna som behövs för att hjälpa dig hela vägen till det nya kontoret.

Vi kommer att ta oss an uppgiften med en öppen attityd, där vi försöker förstå vad just dina utmaningar är – först därefter hjälper dig att visualisera dina idéer eller föreslå nya lösningar. Välkommen att höra av dig med dina tankar kring det nya kontoret.

Några spaningar i jakten på det nya kontoret

F O Arkitektkontor har stor erfarenhet av att arbeta med kontorslokaler och har arbetat med att utveckla ett trettiotal kontor de senaste åren. Här några saker att tänka på när du funderar på ditt nästa kontor.

  • De sociala ytorna blir viktigare: Många har upplevt det som skönt att kunna jobba hemma. Men det spontana mötet, och inte minst den svenska fikapausen, är sociala funktioner som stärker organisationen. Därför är det extra viktigt att visa på fördelen med att komma till kontoret – och då blir de sociala ytorna viktiga.
  • Kreativiteten minskar när vi jobbar hemma: Undersökningar visar att innovationerna har minskat när medarbetare i kreativa roller har jobbat hemifrån. Det är förstås en indikation på vikten av att mötas och tänka tillsammans. Vad behöver ni för att boosta det kreativa arbetet?
  • Locka med det attraktiva kontoret: Pandemin visade att livspusslet kan bli lättare när man jobbar hemma. Företag som låter medarbetarna jobba hemifrån, kommer att få en konkurrensfördel i kampen om kompetensen. Men då blir det också viktigt att göra kontoret så attraktivt att medarbetarna också vill vara där.

Så fick MagiCAD ett flexibelt framtidskontor

MagiCAD säljer skräddarsydda programvaror och tjänster till byggbranschen. I sitt nya kontor ville de ha många funktioner på en flexibel yta.

– Några medarbetare sitter mycket i telefon med sälj- eller supportsamtal, några jobbar hemifrån ibland och på kontoret ibland, medan andra är mycket ute hos kund. Vi håller också en hel del kurser och behöver ytor för det, och samtidigt behöver vi rum för kreativt arbete, teamsmöten och för avskildhet, så kontoret måste klara många olika situationer säger Charlotte Tillbrandt, VD för MagiCAD.

Charlotte Tillbrandt, här tillsammans med Ulf Jägheden från F O Fastighetsförvaltning.
Charlotte Tillbrandt, här tillsammans med Ulf Jägheden från F O Fastighetsförvaltning.

Rum och ytor med olika funktionalitet
En utgångspunkt var att alla MagiCAD:s medarbetare skulle ha en egen plats på kontoret, men samtidigt skulle det nya kontoret erbjuda flexibilitet så att man använde ytan effektivt och fick möjlighet att växa.

– Vi hittade en variant där vi har tre lite mindre ”öppna kontorslandskap”. På så vis får vi flexibliteten och de sociala fördelarna, men ändå en bra ljudnivå. Sen har ett antal rum i olika storlekar för olika typer av möten. Jag tror också att det är viktigare än någonsin att det känns varmt och välkomnande att komma till kontoret, så vi har jobbat mycket med det också, säger Charlotte Tillbrandt.

Tätt samarbete med F O Peterson
MagiCAD hade med sig en idé om upplägget för sitt nya kontor. Sedan jobbade vi tätt tillsammans med olika förslag och ritningar.

– Vi hade ett smidigt samarbete, F O Peterson var väldigt engagerade i att hitta lösningar på vår utmaning och pigga på att tänka nytt. Vi har ju precis flyttat in, och inte ens fått alla skrivbord på plats, men jag känner redan att det kommer att fungera väldigt bra, säger Charlotte Tillbrandt.

Hör av dig med dina kontorsutmaningar

Går du i kontorstankar? Oavsett om du vill ha ett konkret lokalerbjudande, eller om du vill diskutera olika kontorslösningar, så är du välkommen att höra av dig.

Ulf Jägheden

Fastighetschef

Tel: 031-724 80 45